U školskoj godini 2024./2025. s OŠ „Ivo Lola Ribar“ Labin proveli smo projekt Stvaramo zajedno škole prijateljstva.  Članovi Gradskog vijeća mladih Škole postavili su djelatnicama našeg Centra pitanja koja su ih zanimala o radu Centra te o našim učenicima koja, zajedno s odgovorima, dijelimo i ovdje.

Kako izgleda školski dan učenika u Centru?

Učenici ujutro pohađaju nastavu sa svojim kolegama koja počinje u 8 sati. U 9.30 učenici imaju marendu. Nastava traje do 12.20 ili 13.15 ovisno o dobi učenika i danu u tjednu. Nakon nastave većina učenika odlazi kući. Učenici koji žive van područja Labinštine ostaju preko tjedna u domu te oni odlaze na ručak. Nakon ručka dolazi popodnevni odgajatelj s kojim učenici u domu provode popodne i večer. Popodne se odvija u mirnijem tonu. Vole ići u šetnje, slušati glazbu, gledati televiziju, igrati igre i kreativno se izražavati. Rad popodnevnog odgajatelja traje do 21 sat kada dolazi noćni pazitelj koji je s djecom do sutradan ujutro do dolaska njegovateljice. Ona im pomaže u pripremi za novi dan- oblačenje, jutarnja osobna higijena i sl. i odlazak na nastavu.

Kako im je organizirana nastava?

Učenici pohađaju poseban program koji ih priprema za svakodnevni život i rad. Nastava je prilagođena svakom učeniku i traje od 6. do 21. godine života. U ovom programu imaju slične predmete kao i u redovnoj školi, ali su oni prilagođeni njihovim sposobnostima i potrebama. Imaju redovne i izborne predmete, poput engleskog jezika, informatike i vjeronauka, a također sudjeluju u tjelesnoj, likovnoj i glazbenoj kulturi. Uče komunicirati, računati, surađivati s drugima i razvijaju važne životne vještine. Ostali predmeti pomažu im naučiti kako obavljati svakodnevne zadatke, koristiti jednostavne alate i brinuti o sebi i svojoj okolini. Uče i o životu u obitelji, zajednici i prirodi, što im pomaže bolje razumjeti svijet oko sebe. Cilj je da postanu što samostalniji u svakodnevnom životu.

S učenicima rade njihove učiteljice, edukacijske rehabilitatorice, učiteljica glazbene kulture, učitelj vjeronauka, učitelj tjelesne i zdravstvene kulture, senzorni terapeut te stručne suradnice logopetkinja i psihologinja. U radu im pomažu pomoćnice u nastavi.

Koja su vam pomagala od najveće pomoći u radu?

U radu i komunikaciji s učenicima s teškoćama u razvoju puno pomaže asistivna tehnologija. To su različita pomagala i uređaji koji pomažu učenicima s teškoćama da lakše komuniciraju i uče. Neka su vrlo jednostavna, poput slika i rasporeda koja za rad ne zahtijevaju električnu energiju. Druga rade na baterije i mogu snimati poruke, poput malih komunikatora ili slušnih aparata. Ima i vrlo naprednih uređaja koji pomažu govoriti ili se koriste pokretom očiju. U Centru se najčešće koriste vizualni rasporedi, komunikacijske knjige i razni uređaji na koje se snimaju različite poruke.

Koje su najdraže aktivnosti učenika?

Učenici imaju individualne preferencije koje često ovise i o njihovoj razini sposobnosti. Spektar interesa i aktivnosti se protežu od gledanja sadržaja i slušanje glazbe na youtube-u (tramvaji, crtići, strana glazba, domaća zabavna), pregledavanje fotografija iz foto albuma ili na kompjuteru, igranje društvenih igara, igranje sa zvučnim igračkama, listanje slikovnica, opuštajuće senzorne aktivnosti- igra s vodom, pjenom i sl.

Kako se učenici druže s obzirom da imaju različite teškoće?

Naši se učenici druže na različite načine, ovisno o tome što vole, što im ide i koje teškoće imaju. Neki učenici, zbog svojih teškoća teže ostvare kontakt jer im može biti teško razumjeti kako se druga djeca osjećaju i koje su im namjere. Mogu im smetati glasni zvukovi, jaki mirisi, svjetla i dodiri, pa im druženje ponekad nije ugodno. Pomaže im kada unaprijed znaju što će se dogoditi što im se objašnjava korištenjem asistivne tehnologije. Drugi učenici često jako vole biti s vršnjacima, ali ako imaju teškoće s govorom, vidom ili kretanjem, nije im uvijek lako uključiti se u igru. Vesele ih likovne, glazbene i društvene igre u kojima mogu sudjelovati ili gledati drugu djecu dok se igraju.

U Centru se često organiziraju zajednička druženja kroz razne školske projekte i obilježavanja prigodnih datuma. Učenici se jako vesele posjetama druge djece ili odraslih a posebna pažnja pridaje se proslavi rođendana učenika uz puno glazbe i prigodnih slastica.

Na koji im način možemo pristupiti i približiti im se?

Tako da …

  • im se lagano priđe i pokuša ostvariti kontakt kroz rukovanje ili lagani dodir
  • se pokuša uključiti u neku aktivnost u koju su već uključeni
  • pita za pomoć njihove učitelje, pomoćnike u nastavi ili stručne suradnike
Skip to content