Prema Nacionalnom okvirnom kurikulumu za predškolski odgoj i obrazovanje te opće obvezno i srednjoškolsko obrazovanje (NOK, 2011.) cilj je posebnoga nastavnog programa omogućiti učenicima stjecanje znanja, razvijanje sposobnosti i vještina potrebnih za uključenje u svakodnevni život u što redovitijim uvjetima, u skladu s njihovom dobi. Stoga je za učenike s teškoćama u razvoju, radi razvoja i ostvarenja njihova potencijala, nužna prilagodba odgojno-obrazovnoga procesa te potpora različite vrste i razine, sukladno njihovim individualnim sposobnostima i posebnostima.

Donošenje posebnih kurikula prelazak je na kompetencijski sustav i učenička postignuća (ishode učenja) usmjerena na učenikove sposobnosti, razvojne osobitosti i druge jake strane.

Posebni nastavni program za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnoga života i rada za učenike s teškoćama u razvoju

Tjelesna i zdravstvena kultura

Predmet TZK omogućuje učenicima da upoznaju svoje tijelo, osnove njegova funkcioniranja, kao i njegove prednosti i ograničenja. Kod učenika nastoji osvijestiti potrebu cjeloživotnoga tjelesnog vježbanja kao preduvjet očuvanja i unaprjeđenja zdravlja razvijajući svijesti o važnosti prevencije nastanka pretilosti i s njom povezanih bolesti te potiče učenike na pravilnu skrb o sebi, osobito na području higijene i pravilne prehrane.

Radni odgoj

Osnovni cilj nastavnog predmeta Radni odgoj obuhvaća razvoj vještina nužnih za integrirano djelovanje perceptivnoga i motoričkog sustava učenika. Aktivnosti koje se provode unutar Radnog odgoja usmjerene su na razvijanje vještina manipulacije predmetima u neposrednom okružju učenika te poticanje razvoja sposobnosti koje su temelj za izobrazbu u obavljanju jednostavnih zadataka i poslova u okružju učenika. Učenik razvija komunikacijske i socijalne vještine važne za zajedničko djelovanje grupe prema ostvarenju cilja, usvaja radne navike i stječe iskustvo brige o prostoru i okolišu.

Izobrazba u obavljanju poslova

Predmetnim kurikulom Izobrazba u obavljanju poslova učenike se uvodi u svijet rada i upoznaje s radnim okružjem. Učenicima se omogućuje stjecanje znanja, razvijanje radnih vještina i sposobnosti uporabe jednostavnih uređaja, alata i pribora u svakodnevnomu životu i radu te doživljaj vrijednosti ljudskoga rada.

Upoznavanje uže i šire okoline

Stečena znanja, vještine i stavovi u predmetnom kurikulu Upoznavanje uže i šire okoline omogućuju učeniku bolje razumijevanje događanja u svijetu oko sebe, lakše snalaženje u već poznatim, ali i novim situacijama u prirodnome i društvenom okružju. Učenjem o domu, obitelji, lokalnoj i široj zajednici, sustavno se izgrađuje osobni, kulturni i nacionalni identitet učenika. Primjenom različitih strategija aktivnog učenja i poučavanja potiče se i usmjerava cjelovit razvoj i dobrobit učenika uvažavajući jedinstvenost svake osobe.

Hrvatski jezik i komunikacija

Svrha je nastavnoga predmeta Hrvatski jezik i komunikacija razvoj i stjecanje osnovne komunikacijske, jezične kompetencije, funkcionalnih komunikacijskih vještina, osnovnih jezičnih znanja i pismenosti nužnih za svakodnevni život.

Sadržaj nastavnog predmeta Hrvatski jezik i komunikacija prati specifičnosti učenja učenika s većim teškoćama u razvoju, imajući pritom u vidu da ih se neprekidno potiče na aktivnu i funkcionalnu uporabu materinskoga govornog jezika ili drugih modaliteta potpomognute komunikacije.

Matematičke vještine

Matematičke vještine imaju vrijednost, bogate su i poticajne. Važne su za svakodnevni život te nužne za razumijevanje svijeta koji nas okružuje i za upravljanje vlastitim životom. Učenje i poučavanje matematičkih vještina omogućuju razvoj matematičkih znanja i vještina kojima će se učenici koristiti u osobnome i društvenom životu.

Učenje i poučavanje Matematičkih vještina potiču kreativnost, preciznost, sustavnost, omogućuje učenicima iskustveno i doživljajno učenje prepoznavanjem, promatranjem, opisivanjem, otkrivanjem i sl.

Skrb o sebi

Kurikul ima zadaću da istodobno stimulira motorni, senzorni, emocionalni, socijalni i intelektualni razvoj. Svrha predmetnog kurikula Skrb o sebi osnaživanje je učenika za samostalno izvođenje praktičnih aktivnosti svakodnevnog života vezanih za brigu o sebi i život u neposrednom okružju.

Matematičke vještine imaju vrijednost, bogate su i poticajne. Važne su za svakodnevni život te nužne za razumijevanje svijeta koji nas okružuje i za upravljanje vlastitim životom. Učenje i poučavanje matematičkih vještina omogućuju razvoj matematičkih znanja i vještina kojima će se učenici koristiti u osobnome i društvenom životu.

Učenje i poučavanje Matematičkih vještina potiču kreativnost, preciznost, sustavnost, omogućuje učenicima iskustveno i doživljajno učenje prepoznavanjem, promatranjem, opisivanjem, otkrivanjem i sl.

Domaćinstvo

U nastavnom predmetu Domaćinstvo učenici stječu znanja, vještine i stavove koji im omogućuju bolje razumijevanje sebe, svojih bližnjih i okoline u kojoj žive te lakše snalaženje u svakodnevnim životnim aktivnostima i društvenim situacijama.

Program za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnog života i rada za učenike s poremećajem iz spektra autizma

Tjelesna i zdravstvena kultura

Temelji se na usvajanju i usavršavanju kinezioloških motoričkih vještina, znanja i navika koje pridonose zadovoljavanju osnovne ljudske potrebe za kretanjem.

Stječu se temeljne kompetencije, posebno one koje proizlaze iz potrebe primjernoga i stalnog prilagođavanja novim radnim i životnim uvjetima.

Jezik i komunikacija

Usvajanje, održavanje i generalizacija komunikacijskih i jezičnih vještina polazište je za usvajanje sadržaja drugih nastavnih predmeta, stoga se nastavni predmet JIK poučava na svim razinama odgojno-obrazovnog procesa. Svrha nastavnog predmeta JIK je stjecanje funkcionalnih komunikacijskih i osnovnih jezičnih vještina.

Vještine svakodnevnog života

Kurikul ima razvojni karakter, što znači da svaki učenik obuhvaćen programom počinje od najnižih elemenata i dosiže razinu u skladu sa svojim individualnim sposobnostima.

VSŽ programsko su područje rada koje nastoji integrirati učenikove sposobnosti radi razvijanja radnih navika i vještina svakodnevnog života.

Socijalne vještine

Svrha nastavnog predmeta SV jest aktivno uključivanje i sudjelovanje učenika u zajednici u kojoj živi i uči te prihvaćanje učenika u širem društvu.

U okviru nastavnog predmeta SV, neposredno se stvaranjem, održavanjem i njegovanjem prijateljskog odnosa s učenikom utječe na razvoj pozitivne slike o sebi te na izgradnju primjerenog odnosa prema sebi i drugima.

Matematičke vještine

Kurikul ima razvojni karakter, što znači da svaki učenik obuhvaćen programom počinje od najnižih elemenata i dosiže razinu u skladu sa svojim individualnim sposobnostima.

MV odgojno-obrazovni su nastavni predmet namijenjen stjecanju osnovnih, konkretnih i primjenjivih vještina u svakodnevnom životu i radu.

Izobrazba u obavljanju poslova

IZO predmet je koji se počinje provoditi s učenicima od njihove 16. godine.

U predmetu se osvješćuju dobrobiti praktičnog rada za svakodnevni život i njeguju se vrijednosti kulture rada. 

U ovom se predmetu objedinjuju sva prethodno stečena znanja i vještine, a sadržaji i aktivnosti usmjereni su na generalizaciju funkcionalnih vještina u svakodnevnom životu  poštujući individualne sposobnosti i interese učenika.

Likovna i glazbena kultura (zajednički predmet za učenike s IT i iz spektra autizma)

Svrha nastavnog predmeta Likovna kultura sustavno je odgajanje opažaja i određenih koncepata kreativnog mišljenja. Njime učenik razvija psihomotoričke i kognitivne sposobnosti te obogaćuje sliku o sebi i svijetu u kojemu živi. 

U predmetu Glazbena kultura doprinosi se cjelokupnome psihofizičkom razvoju učenika te se postižu i važni razvojni ciljevi poput komunikacije i socijalizacije. Naglasak se stavlja na susret učenika s glazbom, dok verbalne i neverbalne informacije proizlaze iz glazbe te pokreta uz glazbu. 

Izborni predmeti

Vjeronauk

Svrha je Katoličkog vjeronauka omogućiti učenicima sustavno, postupno i što cjelovitije upoznavanje, produbljivanje i usvajanje kršćanskog nauka i katoličke vjere radi ostvarivanja evanđeoskog poziva na svetost i postignuća općeljudske, moralne i kršćanske zrelosti.

Svrha se ostvaruje ponajprije osobnim suodnosom s učenikom u prenošenju kršćanske dimenzije života vodeći računa o potrebama  i teškoćama koje učenici imaju.

Osnove engleskog jezika

Kurikulom nastavnoga predmeta Osnove engleskoga jezika poučavaju se osnove engleskoga jezika i komunikacije. Svrha nastavnog predmeta Osnove engleskog jezika jest razvoj i stje- canje osnovne komunikacijske jezične kompetencije, funkcionalnih komunikacijskih vještina, pismenosti nužnih za život i rad. 

Osnove informatike

Primjena informacijsko-komunikacijske tehnologije u obavljanju svakodnevnih aktivnosti omogućit će osobama s teškoćama i osobama s invaliditetom samostalnost u komunikaciji s osobama iz okružja, pristupu informacijama, rješavanju jednostavnih problema, uporabu različitih digitalnih alata i uređaja i sl.  

Skip to content